SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Wednesday, September 2, 2009

Pejuang Sejati...


31 ogos berlalu tanpa laungan Merdeka di tengah malam.. kecuali di pub dan di kelab malam... sesuatu yang agak janggal tapi bukan pelik.. ini adalah untuk menghormati bulan Ramadhan yang mulia.. dan mengikut takwim, sambutan ulangtahun kemerdekaan akan di sambut dalam bulan Ramadhan selama 4 tahun..

aku bukan anti pada sambutan, bukan benci pada perayaan, berkumpulnya rakyat berbilang kaum di satu tempat dan menyambut hari perayaan negara kita yang tercinta...

tapi aku lebih suka yang sesuatu yang berisi berbanding yang cantik di luar tetapi isinya hambar..
bayangkan karipap yang nampak kuning di luar, digoreng dengan minyak yang terbaik dalam pasaran hari ini tapi bila dimakan.. isinya terasa tawar hambar... nescaya akan menyebabkan kekecewaan yang maha amat pada si pemakan..

sambutan detik tengah malam aku lalui bersama Intan dan anak-anaknya yang kebetulan aku ketemui di restoran Al Safa, Kepong.. Intan menjaga anak-anaknya yang masih kecil serta anak-anak tirinya... seorang yang tabah, berani dan yakin pada diri... sesuatu yang sering aku jadikan pengajaran pada tiap kali aku temui ibu tunggal ini..

sering aku dengar keluhannya, tapi tak pernah aku rasa yang dia kesal dengan pilihannya.. sering aku lihat dia dalam keadaan yang keletihan walaupun diwaktu cuti tapi tak pernah diakuinya..

di detik tengah malam 31ogos, aku belajar sesuatu tentang pengorbanan.. tentang keperitan.. tentang ketabahan..

dan aku sedar.. perjuangan tidak pernah berakhir... tidak pernah selesai... tidak pernah mengenal siapa...

di saat itu.. aku takut hendak menggelar diri aku pejuang.. kerana berbanding dengan ibu muda yang tidak siapa kenali ini, aku umpama manusia yang tak lalui apa-apa pun.. wanita yang berjuang tiap hari, tiap saat dan tiap detik untuk sesuatu yang penting padanya, sesuatu yang lebih dari dirinya sendiri...

ini isi yang aku dapat dari hari kemerdekaan negaraku yang ke 52.. penghayatan erti perjuangan dan pengorbanan yang aku rasa semakin hilang dalam kemakmuran dan ketenteraman yang kita rasa...

kita jadi selesa, senang dengan apa yang kita ada hingga kita dahulukan kepentingan diri kita berbanding sesuatu jauh lebih besar...
dan keselesaan dan kesenangan itu kita ambil mudah hinggakan kita biarkan tangan-tangan rakus menjarah hasil perjuangan orang terdahulu... selagi ianya tidak melibatkan diri kita...


kita jadi orang yang pentingkan diri sendiri.. kita jadi orang yang tidak bersyukur... kita jadi orang yang kita sendiri tidak suka...

tapi.. apakah kita sedar harga yang kita perlu bayar kerana sikap kita itu.....

hmm.. melayu..

1 comment:

  1. botz...aku sungguh terharu mendengar coretan ko ttg seorg pejuang!agar kita bisa bergelar dan digelar seorang pejuang, haruslah tahu ape perjuangan kita yang sebenar.perjuangan yang sebenar adalah apabila kita sanggup berkorban demi mencapai matlamat perjuangan kita..semoga sahabat-sahabat, kita kekal berjuang!

    ReplyDelete

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..