SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Monday, September 28, 2009

Sekadar Menulis...

aku ini bukan siapa.. sekadar manusia yang punya tangan dan hati bukan hanya untuk ku... tapi selagi aku mampu aku akan berjuang hingga suatu masa yang aku pun tak tahu...

dalam jejari ini menekan dan hati ini terdetik, aku melihat blog-blog sahabat-sahabat dan kawan-kawan...

sering aku baca isi hati mereka yang aku yakin ikhlas dan berani...

sering aku melihat mereka mengeluh...

kali ini aku terbaca tulisan seorang sahabat.. Paneh dalam blognya Paneh Miang...

"1. Den masih boleh bertolak ansur bilo cino yang bukak kodai runcit kek Seri Menanti dan pokan Pilah nun tak boleh cakap bahasa Melayu langsung, walaupun Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan "Bahasa Kebangsaan ialah Bahasa Melayu".

2. Den masih boleh terimo bilo kalangan bukan Melayu yang den jumpo saban hari bercakap bahasa Melayu tunggang langgang walaupun keturunan mereka sudah berpuluh tahun hidup di Tanah Melayu.

3. Den masih boleh golak bilo dongar sehingga hari ini betapa pelatnya kawan-kawan dikalangan bukan Melayu bercakap, walaupun dari sekolah rondah sampai menongah kami diajar oleh guru bahasa Melayu yang samo....."


"4. Tapi...

5. Den tak boleh bertolak ansur bilo syarikat milik bukan Melayu sanggup menyingkirkan pekerja pribumi dan digantikan pula dengan pekerja asing.

6. Den tak boleh terimo 'rahsia umum' berkenaan double standard gaji asas pribumi di kebanyakan syarikat bukan Melayu antara RM300 ke RM600 sahaja, berbanding gaji asas kaum cino antara RM800 ke RM1,200.

7. Polak den bilo pribumi lebih ramai yang kono VSS dan menganggur walaupun latar belakang pendidikan serta pengalaman pribumi jauh lebih baik daripada bukan Melayu...."

menyakitkan hati.. tapi itulah hakikatnya... ade sesetengah golongan yang kononnya melaungkan kesamarataan... kononnya 1 Malaysia adalah mengenai kesamarataan...

tak habis-habis aku dengar minta itu dan minta ini... kononnya atas dasar keadilan kita perlu memberi samarata...

kalau samarata yang dicari... aku pun ingin samarata juga... aku ingin sekolah yang sama... sama bahasa penghantarnya.. sama budayanya.. sama pengisiannya... supaya generasi akan datang tidak lagi perlu menagih-nagih pada yang menguasai ekonomi.. supaya tiada lagi syarat untuk mendapat pekerjaan, perlu menguasai bahasa kaum minoriti... aku mahukan kesamarataan itu... supaya boleh mendapat kesamarataan yang lain...

tapi mana mungkin itu akan berlaku... kerana apa?

kerana mereka-mereka ini sekadar bersembunyi disebalik slogan dan laungan sahaja... kerana mereka sendiri tahu apa yang mereka tuntut itu hanya menguntungkan mereka.. hanya untuk mereka...

yang bodohnya...? mereka yang selama hidupnya di tatang dengan kemudahan dan quota yg diberi tapi melaungkan sokongan terhadap omongan-omongan mereka yang mengambil kesempatan...

kenapa?

kononnya masa dah berubah.. perlu ada perubahan.. perlu ada kesamarataan...
supaya mereka tak dilihat ketinggalan dan kuno oleh rakan-rakan mereka yang memakai BMW dan Camry.. sedangkan mereka masih lagi memakai perdana v6 2nd hand... itu pun kerana bekerja sebagai pegawai kerajaan...

biarlah mereka nak kata apa pun... yang aku pinta.. janganlah yang sekadar memandu wira, myvi,viva dan saga BLM terikut-ikut dan termakan dengan benda-benda karut ini...

hmm... melayu...

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..