SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Monday, January 25, 2010

Panas di Kuala Selangor...


Alhamdulillah.. Tuhan masih lagi memberikan aku sedikit kekuatan dan kelapangan hidup hingga hari ini… aku masih lagi mampu bergerak di dalam masyarakat hari ini untuk meneruskan perjuangan dan pemerhatian..

Aku ada seorang rakan, khaidir namanya.. umur 29 tahun, masih bujang.. (bukan gay.. tapi memilih sangat..) rakan seperjuangan dan rakan melepak-lepak bila tiada aktiviti berfaedah lagi yang nak dilakukan sendirian..

Kali ini dia mengajak aku ke Kuala Selangor.. katanya ada Karnival UMNO Juara Rakyat.. pada mulanya aku agak malas nak ke sana.. tapi apabila berita tentang PKR Bahagian Kuala Selangor telah terbubar akibat dari 13 orang AJK bahagiannya meletak jawatan kerana tidak percaya dengan kepimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim yang juga Menteri Besar Kuala Selangor, aku menjadi berminat pula untuk melihat aktiviti UMNO di bahagian itu..

Aku tiba agak lewat.. ini kerana aku terlewat bangun pagi itu.. aku dan Khaidir tiba disana jam 12.30 tengahari.. keadaan agak panas dan tidak ramai orang di gerai-gerai.. Almaklumlah, sudah hampir waktu zohor dan makan tengahari..

Rupa-rupanya bukan Karnival UMNO Juara Rakyat tetapi Mini Karnival Rakan Muda Tani 2010 anjuran Kelab Rekreasi Srikandi Wawasan, UMNO Bahagian Kuala Selangor dan Majlis Belia Kuala Selangor.. agak kecewa pada mulanya tapi agak menarik juga bila ianya melibatkan pertanian kepada golongan muda..

Disana terdapat khemah-khemah untuk usahawan-usahawan bimbingan Agro Bank mempamerkan produk mereka.. ada perusahaan sotong kering, nata de coco, nenas berkualiti tinggi yang tak berduri, malah pembungkusannya amat menarik hinggakan aku tak percaya ianya produk usahawan Melayu.. satu stigma yang aku perlu buang jauh-jauh..

Ada juga disediakan khemah yang menempatkan ruang pameran dan khidmat nasihat dari FAMA, TEKUN Nasional dan Agro Bank.. sesuai untuk sesiapa saja yang berminat untuk menceburi bidang perniagaan, lebih-lebih lagi pertanian.. seperti mana saranan kerajaan “Pertanian Itu Perniagaan”..

Disediakan juga ruang untuk pameran dan pendaftaran Ikatan Relawan Malaysia(RELA) dan Majlis Belia Selangor.. satu tindakan yang baik untuk mendekatkan golongan muda dengan kegiatan sukarela dan aktiviti sihat..

Bagi menarik perhatian lebih ramai pengunjung.. Didalam dewan, diadakan pertandingan karaoke dan diluar pula dijalankan pertandingan futsal.. terdapat juga khemah-khemah untuk peniaga-peniaga menjual barangan mereka yang kebanyakannya pakaian termasuklah sebuah gerai oleh Puteri UMNO Kuala Selangor..

Pada pandangan aku, ianya suatu yang bagus bila ada karnival seperti ini.. memberi peluang kepada masyarakat Kuala Selangor untuk melihat hasil dari usahawan-usahawan tani. Ini boleh membuka mata sesiapa yang selama ini skeptik terhadap industri tani..


Namun ada beberapa perkara yang boleh di perbaiki lagi dalam pengajuran program baik seperti ini.. pertama sekali.. sepanjang perjalanan aku dari jeram ke Kuala Selangor, tiada sebarang banner ataupun bunting yang mempromosikan Karnival ini.. bukan aku katakana tiada sebarang promosi tapi aku rasa penting kalau promosi ini diperhebatkan lagi.. kerana program sebaik mana pun tidak akan bermakna jika golongan sasar tidak tahu akan wujudnya peluang ini..


Dan aku tidak lihat mana-mana ketua pemuda mahupun ketua puteri yang mendekati golongan muda yang datang ke karnival ini.. mereka masih lagi sibuk menjadi ajk-ajk dan menjalankan program dari mendekati golongan muda. Sungguh membazir peluang apabila golongan sasar mereka datang tetapi UMNO tidak dapat menjalinkan hubungan secara individu.. sentuhan individu itu sangat penting dalam mendekatkan masyakat kembali kepada UMNO.. ini dapat mengenepikan khabar-khabar angin yang mereka dengar dari mulut orang lain..

UMNO sudah nampak kesungguhannya untuk berubah.. namun, adakah mereka didalam UMNO akan berubah kerana tak guna segala slogan dan ucapan dari pucuk pimpinan yang berapi-api jika perubahan tidak datang dan diamalkan diperingkat akar umbi UMNO… aku sudah nampak perubahan dan kesungguhan UMNO Kuala Selangor.. namun demi untuk menjadi lebih baik, masih ada banyak ruang untuk penambahbaikan..


Hmm..Melayu..

4 comments:

  1. Baguslah..

    Kisah yang bagus!

    Tetep smangat n keep posting.



    jangan lupa datang ke blog saya yah
    www.rosadesain.blogspot.com

    salam

    ReplyDelete
  2. hallo..salam kenal..kunjungi blog ku ya
    happy blogging

    ReplyDelete
  3. bagus blog anda..

    lawati blog saya
    http://miriey.ads4blog.net

    ReplyDelete

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..