SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Sunday, August 31, 2008

Hidayah...

Ramai yang bertanya kepada aku, kenapa aku tak letakkan pandangan peribadi aku tentang Pilihanraya Kecil P44 Permatang Pauh... ada yang bertanya, kenapa aku letakkan pandangan orang lain dalam blog aku.. Dan aku yakin ada pelbagai spekulasi yang akan timbul...

jawapan aku amat mudah... Aku tidak berada di sana.. walaupun aku pernah bermastautin di Bukit Mertajam selama setahun setengah, aku rasa aku tidak patut untuk beri sebarang ulasan tentang perjalanan pilihanraya P44 walaupun aku amat jelas dengan pemikiran penduduk disana... pada yang kenal aku secara peribadi, mereka pasti tahu yang aku ni bukan orang yang suka pada Hear Say, kurang menggemari cerita sensasi & apa lagi khabar angin yang belum tentu asas kejadiannya...


pada yang tidak tahu tentang Permatang Pauh... aku berikan serba sedikit apa yang aku tahu tentangnya... Permatang Pauh adalah satu kawasan yang agak besar.. kira-kira 60,000 pengundi berdaftar.. terletak dlam kawasan seberang perai tengah.. permatang pauh, kubang semang, mengkuang, bagan lalang, permatang batu, PERDA adalah antara kawasan dalam parlimen permatang pauh... permatang Pauh juga tempat terletaknya UiTM Cawangan Pulau Pinang & Politeknik Seberang Prai.. berhampiran dengan kawasan perindustrian Seberang jaya.. jadi boleh di katakan disini Permatang Pauh adalah kawasan yang membangun dan ada 3P (Pendidikan, Perindustiran, Pembangunan) sebagai asas untuk kawasan itu untuk membangun..


penduduknya? hahaahha... agak kelakar untuk di ceritakan.. jika anda memandu dari arah bulatan Permatang Pauh, anda akan melalui Politeknik Seberang Prai, kemudian UiTM Cawangan Pulau Pinang, Lampu isyarat & menyeberangi sungai kecil... Disana ada kampung yang bernama Kampung Pertama... Perkara pertama kita dapat lihat ialah Masjid disebelah kanan jalan.. tidak sampai 3saat selepas itu kita dapat lihat sebuah lagi masjid disebelah kiri...


2 masjid dalam satu tempat? jarak pula tak sampai 200meter? tak percaya?

sila lihat gambar yang aku ambil dari google
earth...












*Kampung Pertama, Permatang Pauh

terpulang pada penilaian sesiapa pun.. tapi aku sendiri dapat lihat fanatisma kepartian di permatang pauh... duduk saja di mana-mana kedai kopi, dapatlah mendengar "ceramah politik" murah versi kedai kopi yang penceramahnya sendiri tak tahu apa yang dicakapkannya...


itu ketika waktu bukan pilihanraya!!! kalau waktu pilihanraya, aku pasti lagi rancak "Debat Perdananya"..

dengan UMNOnya yang sentiasa berebut sesama sendiri hingga dengki mendengki.. dengan PASnya yg MahaTaksub membuta tuli.. dengan golongan mudanya yang hanya tahu memenuhkan jalan-jalan...


aku hubungi Hidayah.. seorang kenalan aku yang tinggal di Kg Pertama.. Comel orangnya.. berlesung pipit sebelah kiri & parut akibat jatuh basikal semasa kecil disebelah kanan...berbalas beberapa sms bertanyakan tentang pilihanraya yang baru saja saja tamat...


ini responnya apabila aku tanyakan tentang apa yang berlaku di sana.. (maaf jika tulisannya tidak menepati standart, aku cuba memberi setulen mungkin responnya)

"pnglibatan glgan muda lbh memihak kpda pmbakang. mejoritinya glngan muda semua memilih pembangkang. tak ada seorg pun yang mngibarkam bendera bn di jalan2 raya." (27/08/2008, 02.32am)


bila ditanya adakan mereka golongan yg mengundi atau tidak, ini responnya..

"haha. mrka hnya memenuhi jln2 rya.glngan muda jg yg menaikan bndera bn tpi mrka hnya mahu kn duit..rm100."BN bg kmi ambil,pangkah jgan harap"slgan pmbakang." (27/08/2008, 02.41am)

"glgan muda jga yg mencetuskan stiap stiap prgaduhan yg trjdi di pmtang pauh.smua kwan2 sy memihak pkr krna dgan hrpan anwar akn jd pm!!" (27/08/2008, 02.44am)

"d sni adlah kwsan anwar & SUNGGUH MUSTAHIR klau bn blh mng.tak pplu mengudi krna sdah tahu kptusanya.bn akan kalah dgn truk. anwar adalah btl s mta org pmtg pauh" (27/08/2008, 02.47am)


aku juga tanyakan tentang cerita-cerita di pihak bn. responnya memang aku telah jangka..


"ada.phk bn d sni ibrat hdp dlm kwsn singa.mrk xblh bt apa2 krna psti akn mncetusk slh phm dgn pkr.org bn dsni lngsng xbrgrak aktif.rmai yg sdah tkr parti" (27/08/2008, 02.51am)



hmm... aku pun tak tahu apa nak dikata lagi... semalam aku tempelkan artikel dari seorang kolumnis di utusan harian dan hari ini aku dedahkan dari kaca mata orang permatang pauh sendiri...

aku tak mengatakan kata-kata mereka betul & adalah hakikat yang terjadi di Permatang Pauh tapi aku cuma ingin menegaskan jika orang sekeliling nampak kita ini teruk, busuk, tidak bersatu, tidak tersusun... disulami dengan momokan tentang korupsi, pengurusan pentadbiran yang tidak effisyen... siapa yang akan terbuka untuk mengundi kita...??

aku sedih dengan respon-respon yang aku terima dari permatang pauh... kerana mereka yang bertanggungjawab masih lagi belum sedar, belum puas terhantuk, belum cukup tersungkur, belum cukup merasa terhina... masih lagi dengan rajuknya tidak terpilih.. masih dengan dengkinya dengan kelebihan orang lain.. melupakan perjuangan yang lebih jauh...

masih lagi mengejar matlamat individu.... dan akhirnya akan tersungkur dan terus tersungkur...

hmm... Melayu..

2 comments:

  1. hmmm, aku jugak selalu ditanya kenapa tak letak pandangan sendiri? heh, jawapan aku, aku masih insan yang bertatih....hehhehe
    dan aku juga tertanya2, kenapa setiap entry ko akn dihabiskan dengan ayat "hmmm, melayu...."
    apa maksudnya itu?

    ReplyDelete
  2. hmm.. Melayu...

    just satu keluhan yang aku boleh luahkan tiap kali aku bercerita, tiap kali aku menulis...

    keluhan berat yang aku sendiri xpasti bila akan lepas dari diri ni..

    ReplyDelete

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..