SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Tuesday, September 9, 2008

Anak Tupai...

Hari ini aku lihat satu video yg pada aku kreatif.... tidak dicemar dengan kelucahan seperti banyak video yang aku dah lihat... mungkin videonya tidak "original" tapi kreativitinya yang aku kagumi... siapa kata kreatif orang melayu tidak bertempat? (kalau di buat oleh orang melayu la..)

Kadang-kadang aku tertanya... kenapa seseorang itu buat sesuatu yang tidak menguntungkan dirinya... mencanang keseluruh dunia tentang rancangannya untuk menumpaskan seterunya walaupun dia tahu musuh-musuhnya akan mengambil langkah berjaga-jaga dan seterusnya sudah pasti akan menggagalkan usahanya untuk menggulingkan seteru utamanya itu...

kenapa ya? orang yang amat bijak bistari sepertinya boleh membuat kesilapan sebegitu... atau itu salah satu dari percaturannya?

apa pun percaturan atau strateginya, yang aku jelas ialah keresahan rakyat bila tertekan.. tertekan dengan keadaan kos sara hidup, kenaikan harga minyak menyebabkan mereka melupakan perjuangan masa panjang dan termakan janji-janji dongeng yang belum tentu betul lagi....

dengan keadaan ekonomi dunia yang seperti ini, pelabur-pelabur luar sudah pasti akan mencatur dengan lebih baik lagi.. memastikan setiap risiko pelaburan adalah seminima mungkin dan sudah pasti kestabilan politik adalah antara faktor penting penilaian mereka...

pelaburan asing adalah sumber utama pendapatan negara... hampir separuh dari sektor perindustrian bergantung pada pelaburan asing... kurangnya pelaburan asing akan menyebabkan ekonomi negara akan merundum seterusnya akan menyebabkan pengucupan produktiviti dan akhirnya akan memaksa majikan untuk mengurangkan pekerja...

APA yang akan berlaku?

ramai yang akan hilang pekerjaan kerana majikan memilih untuk menggajikan warga asing yang kosnya jauh lebih murah.. harga barang akan naik kerana produk buatan tempatan berkurangan & menyebabkan negara bergantung pada import...

RAKYAT HILANG KERJA + HARGA BARANG NAIK = KOS SARA HIDUP MELEBIHI KEMAMPUAN..

jenayah akan berleluasa kerana kesempitan hidup & mengambil jalan mudah... rasuah menjadi kebiasaan... rakyat jadi marah pada pemerintah atas apa yang berlaku...

AKHIRNYA rakyat akan memilih pihak yang menjanjikan penyelesaian pada masalah-masalah mereka... orang yang berjanji paling manis & mampu meyakinkan mereka akan berjaya menjadi pemerintah... orang yang sama pada awalnya menjaja ketidakstabilan & menakut-nakutkan pelabur asing yang menjadi punca musibah ini berlaku....????????

Tapi... Perkara ini tidak akan berlaku dalam masa yang singkat.... bukan sebulan dua kesannya.. mungkin akan memakan masa 3-5 tahun lagi... 2012 atau 2013 mungkin....

2013...???

entah lah.... aku ni bukanlah dari golongan bijak pandai dalam politik... bukan pencatur-pencatur hebat dalam arena ekonomi... malah bukan sesiapa pun...

cuma aku ingin ingatkan diriku dan sahabat-sahabatku yang perjuangan ini bukan untuk hari ini atau hari esok... perjuangan hari ini adalah untuk masa depan yang terjamin... bukan saja untuk aku secara individu atau keluargaku sahaja... tapi demi bumi yang aku cintai ini.... Hmm.. Melayu...

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..