SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Wednesday, September 3, 2008

Kebebasan Atau Kebodohan...

aku menonton satu forum di TV1.. stesen televisyen kerajaan dibawah Kementerian Penerangan yang Menterinya bernama Datuk Sabree Bin Chik tak silap aku (siapa lah aku untuk tahu nama menteri).... Forum mingguan yang berbahasa cina Bertajuk What Say You... Siaran langsungnya aku tak berapa pasti bila tapi aku sering menonton ulangannya pada hari rabu jam 11 pagi kerana siap dengan sarikatanya...

apa yang menarik tentang forum ini? sangat menarik.. forum ini menampilkan 3 ahli panel yang bertukar setiap tajuk.. dam hari ini tajuknya tak lain tak bukan berkisar tentang patriotisma dan kemerdekaan...

sekali pandang memang bagus, ruang untuk kaum cina berbincang secara umum tentang isu-isu semasa... tapi bagaimana ia di jalankan menjadi pertikaian aku yang bodoh dan tak tahu tentang strategi politik..

panel-panel semuanya menghentam dasar-dasar kerajaan, seperti kerajaan ni memang berat sebelah... bersikap menindas kepada kaum cina dan memperkecilkan sumbangan kaum lain dalam pembangunan negara...

kenyataan seorang ahli panelnya berbunyi " pemimpin melayan rakyat seperti budak tadika.."
dan ada ahli panel yang berkata " sudah masanya untuk hapuskan status bumiputera dan beri layanan sama rata..." "rakyat cari hala tuju selepas kerajaan tak mampu selesaikan masalah mereka"
DAN yang menariknya tiada ahli panel atau moderator yang menerangkan pandangan yang dari sudut yang mewakili kerajaan... tiada yang berpandangan kontra.. kalau ditanya pada aku yang bodoh ni, aku akan kata ini adalah forum yang berat sebelah. tiada check and balance... sesuatu yang tidak beretika... pelbagai soalan timbul bila persoalan timbul bila ini berbaur hasutan dan boleh menyebabkan mereka pergi bertambah jauh terpesong dari matlamat negara kita yang mementingkan perpaduan.... menjarakkan lagi antara kaum di Malaysia..

bukan sekali ini saja aku tonton forum ini malah pernah aku lihat bekas menteri kesihatan Chua Soi Lek menjadi panel dan mengeluarkan kata-kata yang aku sendiri tidak percaya di keluarkan oleh orang yang pernah berjuang bersama-sama pemimpin kerajaan... kata-kata seperti "politik berbentuk perkauman tidak relevan" seperti melabel kerajaan sekarang lebih menjurus perjuangan satu kaum... malah moderatornya sering menjuruskan tentang ini...

satu lagi yang aku sangat pelik bila ada saja kata-kata dari panel atau pemanggil yang boleh dikatakan sensitif, sarikata tidak disediakan... tapi aku yang mendengar ni tidak lah sebodoh mana, perkataan seperti Khalid Ibrahim, MB selangor, 10% UiTM, sudah cukup untuk orang biasa seperti aku faham... soalnya kenapa tidak beri aku peluang untuk faham sedangkan penonton yang tahu berbahasa cina faham... apakah yang cuba mereka bawa kepada penonton berbangsa cina?

adakan pihak penerbit forum ingin capai dengan memberikan ruang yang besar kepada mereka ini tanpa ada check & balance? adakan penerbit ingin menjadi jagoan dengan mengatakan ini akan menolak kata-kata yang mengatakan RTM ini tidak memberi ruang kepada suara rakyat berbangsa cina...

adakah ini cara yang terbaik untuk mendapat sokongan kaum cina?

dengan memberikan kebebasan kepada mereka untuk berkata apa saja dalam bahasa ibunda mereka tanpa ada pandangan kontra?

adakan ini caranya yang akan merapatkan jurang antara kaum?

janganlah memberi tikus membetulkan labu.. kerana tikus akan memakan labu itu untuk dirinya dan merosakkannya sehingga tidak boleh di baiki lagi.... Hmm.. Melayu...

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..