SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Sunday, September 21, 2008

Mencabar Pemikiran Orang Melayu...


Adam yang Menyanyi...


Banyak yang berlaku baru-baru ini hingga membuatkan aku serabut.. tapi alhamdulillah aku dapat banyak respon dari sahabat-sahabat mengenai blog aku ni... ramai yang komen secara lisan, SMS dan tak lupa juga yang memberikan komen terus di sini... malah, blog aku telah mencapai hit yang ke 300 kurang dari sebulan & tak lupa pada Farah yang menjadi Follower blog aku yang pertama... ahahaahahah... Terima kasih aku pada sahabat-sahabat semua...


pada satu malam ketika aku sedang cuba hendak tidur (agak sukar kebelakangan ini..) aku memdapat panggilan telefon dari sorang kawan yang agak lama aku tidak hubungi.. dia tanya tentang blog aku.. tujuan aku buat blog.. ape motif aku yang tersembunyi... dan soalan yang dia ulang-ulang tanyakan pada aku ialah, kenapa aku suka menghentam orang melayu dalam setiap entry... akan seperti menambah lagi masalah yang perlu di fikirkan...



aku ketawa agak keras ketika menjawab soalannya.. jawapan aku sangat jelas aku rasa..( tapi dia terus menyoal.. kenapa ya??) aku katakan, aku menulis blog ini bukan atas arahan sesiapa, bukan tujuan untuk menangkis sebarang tohmahan orang pada sesiapa.. jauh sekali untuk menunjukkan keburukan sesiapa... aku menulis blog ini untuk aku sampaikan apa yang aku rasa berlaku hari ini... sebagai platform untuk aku kongsikan dengan sahabat-sahabat dan kawan-kawan.. aku berkawan dengan sesiapa pun, tak kira ideologi atau batasan bangsa atau ras.. mereka yang membaca blog ini bebas untuk menilai, mentafsir malah mengkritik semahu mereka... sekurang-kurangnya aku mampu memberi satu persepsi pada mereka yang membaca.. samada persepsi yang menyokong pendapat mereka atau yang berbeza...



kenapa aku mengkritik orang melayu?
aku sedar dan jelas yang manusia bergelar melayu ini sangat takut perlindungannya di ganggu.. Pemahaman tentang Hak Istimewa Orang Melayu & Definisi Ketuanan Melayu yang aku cabar dengan jelas... seperti menongkah arus...
lebih mudah untuk menuduh peristiwa 13 mei 1969 adalah disebabkan oleh kerakusan bangsa cina daripada mengakui punca sebenarnya adalah dari sikap orang melayu yang selesa dan tidak mahu keluar mengundi.. cakap-cakap seperti "buat apa nak mengundi, kita dah merdeka" kedengaran sehingga menyebabkan Perikatan mendapat 74 undi dan Pembangkang mendapat 70 undi yang melihatkan kuala lumpur jatuh ketangan pembangkang & mereka menjadi berani untuk berarak di jalan-jalan raya...
rentetan itu menyebabkan perubahan mentaliti bangsa Melayu dan meletakkan prejudis pada bangsa lain... semangat melayu di salah arahkan kepada mengatakan Ketuanan Melayu bermaksud bangsa Melayu adalah penduduk asal & patut diberi keistimewaan... bangsa lain berhutang kepada orang melayu kerana memberikan kerakyatan...
mereka lupa yang orang melayu ada banyak pilihan untuk merdeka... merdeka cara Indonesia, dengan kekerasan.. merdeka cara India, dengan mogok... malah dengan cara yang lebih lambat... menunggu sehingga 10 tahun... semua itu membolehkan Melayu membina negaranya deang sendiri... tapi melayu memilih untuk berkongsi kuasa... MEMILIH bukan TERPAKSA... jadi tidak timbul soal hutang berhutang....
ada juga yang tersalah tafsir... pada mereka Hak Istimewa Orang Melayu adalah bukti pengiktirafan Definisi Ketuanan Melayu versi mereka itu... tapi mereka lupa yang tujuan utama Hak Istimewa Orang Melayu adalah kerana orang melayu hingga hari ini adalah bangsa yang paling mundur, paling terkebelakang.... keistimewaan ini adalah untuk memastikan keseimbangan supaya dapat bersaing dalam arus perdana hari ini, supaya tidak tertinggal.... malah Laporan Suruhanjaya Reid semasa penggubalan Perlembagaan Persekutuan menjelaskan perkara ini... malah mencadangkan supaya perkara ini dikaji semula selepas merdeka lebih tepat lagi 15tahun selepas merdeka.....

kesannya dari definisi Ketuanan Melayu yang semberono ini kita dapat lihat pada bangsa melayu hari ini.... Mereka berasa selesa dengan apa yang mereka ada hari ini... tidak berasa tercabar.. menganggap keistimewaan yang diberikan adalah kekal & menjadi bangsa yang bergantung pada bantuan dan sokongan... merasakan sokongan kepada mereka adalah tanggungjawab pemerintah... akhirnya melahirkan generasi yang malas, suka ambil mudah, suka bersenang lenang, tidak boleh merasa susah... jati diri yang lemah.....
maka ini kita dapat lihat kenapa melayu masih lagi di belakang dari segala aspek kecuali dalam statistik jenayah dan masalah masalah sosial....
lebih sedih lagi bila ada kata-kata supaya tidak di persoalkan tentang perkara-perkara menyentuh Hak Istimewa Orang Melayu yang menyebabkan timbul rasa tidak puashati dikalangan orang bukan melayu dan malah orang melayu itu sendiri... ini kerana masyarakat semakin terbuka mindanya... masyarakat itu perlu dirasionalkan dengan sesuatu yang boleh diterima akal...
Agenda Melayu adalah Agenda Nasional demi untuk memastikan keseimbangan dari segi ekonomi agar tiada kaum yang terpinggir dari arus perdana.... agar semua dapat bersaing dengan adil dan akhirnya matlamat untuk kesamarataan dapat dicapai selepas perbezaan di samakan... Dan ini patut di sebarkan dan difahami oleh semua peringkat mesyarakat.. melayu dan bukan melayu....
aku mengkritik kerana kepincangan dan sikap orang melayu itu sendiri... kerana jika tiada perubahan minda dikalangan orang melayu maka orang melayu itu sendiri akan kehilangan segala-galanya... & perubahan ini perlu dilakukan oleh golongan muda kerana yang tua sudah tegar dengan metalitinya & mungkin tidak akan dapat berubah... supaya kita dapat meniti hari-hari ini.. agar masa depan kita terjamin...Hmm... Melayu..

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..