SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Sunday, May 13, 2012

Melayu Cetus Peristiwa 13 MEI 1969??


Hari ini adalah tarikh keramat oleh bagi warga Malaysia.. Pengertian tarikh ini berbeza mengikut individu, berbeza mengikut bangsa dan berbeza mengikut fahaman politik..

Tapi yang pasti apapun pemahaman mereka, semua bersetuju bahawa apa yang berlaku pada tarikh itu tidak patut di ulangi dan wajib dihindari..

Orang melayu melihat peristiwa itu merupakan hari dimana orang melayu bangkit untuk menentang kebiadaban orang cina yang mengambil kesempatan terhadap kemenangan besar DAP dalam pilihanraya umum ke 3 pada 10 mei 1969..

DAP dan penyokong mereka menuduh peristiwa berdarah ini adalah agenda UMNO bagi memecahkan kaum dan bagi menjatuhkan Tunku Abdul Rahman yang ketika itu menjawat jawatan Perdana Menteri..

Ini dilihat oleh beberapa pemerhati sebagai cara untuk mengalihkan kesalahan dan tanggungjawab dari perarakan mereka yang menjadi tidak terkawal dan biadab bila membawa replika penyapu, mencemuh orang melayu dengan kata-kata kesat dan  kata-kata menghalau orang melayu dari Kuala Lumpur..

Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang di titahkan Oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong untuk mentadbir negara selepas Baginda mengistiharkan darurat mendapati apa yang berlaku pada 13 Mei itu adalah pencetus dari rasa tak puas hati dan curiga orang melayu terhadap orang cina dan orang cina terhadap orang melayu..

Orang melayu berasa tidak puas hati melihat kerakyatan orang bukan melayu yang mempunyai kek ekonomi jauh lebih besar dari orang melayu.. Mereka melihat penguasaan ekonomi ini bersifat perkauman dan tidak dikongsikan bersama..

Orang melayu merasakan mereka tidak dapat menikmati perbezaan dan pembelaan dari segi ekonomi walaupun selepas kemerdekaan..

Orang cina juga dilihat membolot segala peluang yang ada kerana mereka lebih kaya dan lebih berpendidikan sejak dari zaman British lagi..

Orang cina pula diracun fikiran mereka oleh fahaman PAP pimpinan Lee Kwan Yiew dan kemudian di teruskan oleh DAP selepas Singapura dikeluarkan dari Malaysia..

Fahaman Malaysian Malaysia dan mempertikaikan Kedudukan Istimewa orang melayu dan bumiputera telah membuatkan orang cina melupakan persetujuan ketika orang melayu menerima kerakyatan mereka dalam Persekutuan Tanah Melayu..

Ada banyak buku yang menceritakan perihal peristiwa 13 Mei 1969 termasuklah dari MAGERAN, Tunku Abdul Rahman malah Lee Kwan Yiew menulis mengenainya dalam buku My Story.. Lim Guan Eng juga tak ketinggalan menulis mengenai peristiwa berdarah ini..

Sehingga hari ini aku sekadar pernah membaca kira-kira 20 buah buku mengenai 13Mei 1969 dan aku yakin ada lebih banyak lagi buku dan artikel yang menulis mengenainya..

Soalan yang aku tanyakan bila diminta untuk membincangkan mengenai perkara ini bukan apa yang sebenarnya berlaku tapi adalah kita akan membenarkan ianya berlaku sekali lagi..

Apabila orang melayu hanya mempertahankan hak tapi tidak menggunakan hak mereka untuk meningkatkan diri dan keluarga maka orang melayu akan terkebelakang..

Bila orang melayu berpuak-puak dan mengetepikan survival bangsa tapi sekadar berkata-kata untuk mempertahankan bangsa maka melayu itu akan kembali pada keadaan sebelum peristiwa 13  Mei..

Adakah kita nak tunggu kehilangan segalanya baru kita nak berparang dan berbunuhan untuk mendapatkan kembali hak kita?

Peristiwa 13 Mei dapat dibendung dan dikawal kerana kuasa yang ada adalah milik kita.. Kerana itu kita dapat membantu orang melayu meningkatkan diri dengan program-program seperti FELDA dan DEB..

Hari ni program-program juga terus dibuat dan di rencanakan untuk membantu orang melayu mengikut arus pembangunan tapi berapa ramai yang mengambil kesempatan?

Akhirnya mereka yang berjaya mengambil peluang di cop kroni dan dituduh dengan pelbagai tuduhan.. Yang lebih sedih lagi apabila tuduhan ini diulang seperti burung kakak tua oleh mereka yang tak mengambil peluang dan dengki pada kejayaan mereka yang berusaha..

Maka ingatlah wahai melayu, jika berlaku lagi peristiwa seperti 13 Mei 1969.. Maka kitalah penyebabnya..

Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..