SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Thursday, May 3, 2012

PANAS!!! Dr Ridhuan Tee Jawab Dr Khir Toyo








Belum tentu budi dikenang selepas mati


(Sinar Harian 30 Apr 2012)


Saya tidak menyangka artikel saya bertarikh 9 Apr 2012, mendapat respon segera daripada bekas Menteri Besar (MB) Selangor pada hari berikutnya.  Saya ucapkan terima kasih. Saya tidak berniat ‘membelasah’ seperti yang didakwanya. Saya masih menghormati beliau dan bersimpati dengan kes yang menimpa beliau. Ketika hukuman dijatuhkan, terdetik hati untuk lahirkan simpati, apakan daya saya tidak ada nombor telefonnya. Mungkin saya akan menerima pelawaannya suatu hari nanti.  


Teguran saya ikhlas. Tidak manis mengkritik parti sendiri melalui laman web anti-establishment yang kita sudah tahu niat busuk mereka. Laman web ini amat licik. Komen terhadap mereka diselindungkan, manakala komen menghentam kerajaan disiarkan segera. Saya amat yakin bekas MB itu tahu latar belakang laman web tersebut. Kenapa masih melayan mereka?


Saya menulis dari hati, tidak pernah disuruh oleh sesiapapun, termasuk orang ketiga. Saya bukan budak kecil yang boleh diperkotak-katikkan. Cuma, saya tidak mahu kita terperangkap. Lagipun bekas MB tersebut masih muda. Saya kurang pasti tentang kareer masa depan politiknya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Apa yang penting adalah memanfaatkan perjalanan hidup semasa masih bernyawa, kerana belum tentu jasa dikenang selepas mati. Ramai pemimpin yang telah mati, langsung tidak dipedulikan. Apatah lagi disebut-sebut sebagai tanda mengenang budinya.


Kecualilah mereka yang semasa hidupnya benar-benar berjasa dan merakyat, bertunjangkan iman dan takwa seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Keberadaan orang sebegini amat dinanti dan pemergian mereka begitu ditangisi. Kehilangannya amat dirasai. Sebaliknya, jika ketika di puncak kuasa, kita lupa diri, keberadaan kita dibodeki. Selepas itu, pemergiaan kita disyukuri. Rakyat bersorak gembira yahoo. Sedih juga melihat apabila seseorang pemimpin itu apabila sudah pencen, langsung tidak dipeduli rakyat lagi. Kehadiran mereka di masjid tidak dinanti. Menyedihkan lagi apabila tidak lagi didekati dan disalami.


Sebab itu, janganlah kita terlalu yakin, budi akan dikenangi selepas mati. Ingatan saya kepada pemimpin hari ini, tidak rugi jika semasa hidup dan berkuasa, kita ikut resmi padi, makin berisi, semakin merunduk. Jika Umno mahu memenangi semula Selangor, ramaikan pemimpin seperti ini. Hidup serba sederhana. Rakyat didahulukan. Pemimpin tidak perlu berebut-rebut projek. Kembalikan kepada rakyat, kerana saya yakin rakyat yang berjaya, akan membantunya kembali. Ingatlah, dunia ini hanya sementara. Jadikan ia sebagai alat bukan matlamat.


Pada saya, Umno tidak perlu tonjolkan lagi siapakah yang bakal menjadi MB jika berkuasa semula, kerana persaingan akan menjadi bertambah sengit. Apabila menang nanti, adalah calonnya. Negara kita tidak ketandusan pemimpin. Patah tumbuh hilang berganti. Siapa sangka bekas MB itu boleh dipilih sebagai MB? Adakah Perdana Menteri ketika itu menamakan MB Selangor sebelum itu? Semua orang terkejut apabila Perdana Menteri ketika itu mencadangkannya. Sekiranya bukan beliau yang dipilih, adakah Selangor tidak akan maju?


Kes yang sama ketika saya berforum bersama presiden CUEPACS. Dalam sesi soaljawab,  ada peserta bertanya, jika tidak ada presidennya hari ini, maka gaji kakitangan awam tidak akan naik. Kenyataan ini kurang tepat. Tanpa CUEPACS pun, gaji kakitangan tetap akan naik kerana sudah tiba masanya dan banyak persatuan  telah bersuara. Cuma, kebetulan, CUEPACSlah yang paling ramai keahliannya. Begitu juga dengan persatuan guru-guru. Suara mereka diberi perhatian. Pensyarah seperti kami belum tentu lagi, kerana kami hanya berjumlah 26 ribu, sedangkan ahli CUEPACS dan guru hampir 2 juta orang.


Justeru, saya menyeru kepada pemimpin semua, jangan hanya membelai seseorang untuk mendapat undinya. Tetapi berjuanglah secara ikhlas. Bantulah mereka yang memerlukan tanpa mengira berapa bilangan mereka. Nasib kita bukan ditentukan oleh manusia, tetapi oleh Yang Maha Kuasa. Ikhlaskanlah diri kita, yakinlah Allah akan bersama.


Selangor akan terus maju, tidak kira siapa yang memimpin. Jika lantik kayu mati sekalipun, Selangor tidak akan mundur. Janganlah pemimpin ultra kiasu Melayu hari ini terlalu perasan dan bongkak. Selangor bernasib baik kerana bersebelahan dengan Kuala Lumpur. Sama juga dengan negeri Johor, yang bersebelahan dengan Singapura. Percikan kemajuan negara jiran  telah menyebabkan kita turut merasainya. 


Jika Selangor dipisahkan dengan lautan seperti Sabah dan Sarawak, belum tentu lagi Selangor boleh maju seperti hari ini. Lantiklah sehebat manapun pemimpin tersebut. Saya tidak kata Sabah Sarawak masih mundur. Tetapi untuk memajukan sebuah kawasan sebesar Semenanjung, bukanlah satu kerja mudah. Sebab itu, negeri-negeri sebegini memerlukan lebih daripada seorang Ketua Menteri. Jika kita mengharapkan seorang sahaja, akan berlakulah manipulasi kuasa.


Seperti juga Kuala Lumpur. Siapapun  ahli parlimennya, Kuala Lumpur akan terus maju, kerana ibu kota ini telah menjadi nadi pembangunan negara. Maka tidak hairanlah orang Cina memberikan undi kepada ultra kiasu. Jika sistem pentadbiran Kuala Lumpur sama seperti negeri-negeri lain, sudah lama Kuala Lumpur berketuamenterikan ultra kiasu. Maka tidak hairanlah, saban kali ultra kiasu terus mendesak supaya datuk bandar Kuala Lumpur dipilih melalui pilihan raya, bukan dilantik seperti amalan masa kini.


Justeru, tidak perlulah Barisan Nasional meletakkan calon atau bertanding di kawasan parlimen majoriti Cina seperti Kuala Lumpur. Memperhabiskan beras sahaja, kecualilah kawasan majoriti Melayu. Gunakan wang tersebut  bagi tujuan membantu mereka yang memerlukan.


Bekas MB itu juga berkata, beliau tidak menegur kepimpinan Umno ketika berkuasa, kerana terikat dengan dasar parti. Budaya politik Umno sebegini mesti berubah. Tegurlah pemimpin ketika berkuasa. Di situlah baru benar-benar menguji kepimpinan kita, kerana kita tidak takut hilang kuasa. Jika kita hanya berani selepas tidak berkuasa atau pencen, nampak sangat niat kita tidak ikhlas, takut hilang kuasa.


Akhirnya, kepada para pemimpin, amar makruf nahi mungkar adalah tanggungjawab semua, menjadi fardu ain, sama ada ketika berkuasa atau tidak. Berdosa, jika kita tidak melaksanakannya. Pemimpin tertinggi negara atau menteri-menteri sebenarnya tidak sombong. Mereka yang saya kenali bersifat terbuka. Kita sahaja yang terlalu takut dan terlalu berprotokol. Lebih menyedihkan lagi, yang banyak songel bukannya pak menteri, tetapi orang-orang di sekeliling menteri. Lebih garpu daripada sudu. Inilah yang dikatakan sokong membawa rebah.


Saya akan ulas mengenai Bersih 3.0 minggu hadapan, BERSIH yang menjijikkan, 


Prof Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia


diambil dari laman blog: Ridhuan Tee



hmm.. melayu..

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..