SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Tuesday, June 19, 2012

TERAJU: PROGRAM PERUSAHAAN KECIL BUMIPUTERA BERPRESTASI TINGGI (HPBS)


INFO EKONOMI BUMIPUTERA





Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) akan melancarkan program Perusahaan Kecil Bumiputera Berprestasi Tinggi (HPBS). Ia bertujuan membangunkan generasi baru usahawan Bumiputera berkelas dunia dalam 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA).


Program itu adalah sebahagian rancangan komprehensif Kerajaan untuk meningkatkan pendapatan isi rumah berpendapatan rendah, yang mewakili 40 peratus penduduk negara ini. Ia dibangunkan berdasarkan cadangan Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN).


Intipati Program HPBS


  • TERAJU akan mengambil 1,000 syarikat Bumiputera untuk menjalani program HPBS bagi meningkatkan penyertaan Bumiputera secara lebih agresif dalam sektor ekonomi negara.
  • Kerajaan, agensi Kerajaan, syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC), syarikat berkaitan kerjaan (GLC) dan syarikat swasta akan bekerjasama menyediakan peluang kepada syarikat Bumiputera berprestasi tinggi menerusi peluang perniagaan, tenaga kerja dan pembiayaan.
  • Program HPBS akan menggunakan pendekatan lebih tegas 'berjaya atau keluar' untuk merangsang prestasi serta menggalakkan syarikat untuk berdikari.




Menarik kan??



APA ITU TERAJU?


Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) telah ditubuhkan pada 2 Februari 2011 dan penubuhannya telah diumumkan secara rasmi oleh YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak pada 8 Februari, 2011.


Unit ini diterajui oleh Ketua Eksekutif, En. Husni Salleh dengan berbekalkan lebih 20 tahun pengalaman di dalam bidang pelaburan dan modal teroka. En. Husni juga merupakan bekas Ketua Eksekutif, Malaysia Venture Capital Management Berhad (MAVCAP).


Teraju ditubuhkan sebagai salah satu Unit di dalam Jabatan Perdana Menteri dan melapor terus kepada YAB Perdana Menteri serta Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB), yang dipengerusikan oleh YAB Perdana Menteri.


Unit ini juga berfungsi sebagai Urusetia kepada MTAB dan Skim Jejak Jaya Bumiputera (SJJB).


Penubuhan  Teraju untuk  menerajui, memacu serta menyelaras agenda Bumiputera adalah sebahagian daripada Pelan Transformasi Negara kearah negara maju, berpendapatan tinggi, berdaya tahan serta berdaya saing.


OBJEKTIF PENUBUHAN TERAJU??



Objektif utama penubuhan Teraju  adalah untuk menerajui, menyelaras serta memacu transformasi serta memperkukuhkan penyertaan golongan Bumiputera agar jurang ekonomi yang wujud diantara Bumiputera dengan kaum lain, dapat dirapatkan.


Unit ini akan melaksanakan pelbagai inisiatif baru dan yang sedia ada, di samping mengemukakan cadangan pembaharuan yang perlu untuk meningkatkan tahap keberkesanan program serta inisiatif pembangunan Bumiputera.


PERANAN TERAJU??


Bagi memastikan perlaksanaan inisiatif Bumiputera yang efektif dan cekap, peranan Teraju telah dikenalpasti seperti berikut:



  • Memastikan hasil yang pantas dan efektifmenilai semula inisiatif pembangunan Bumiputera untuk memperkukuhkan keusahawanan Bumiputera, penyertaan di dalam pekerjaan berpendapatan tinggi dan pembangunan keupayaan untuk penciptaan serta pemilikan kekayaan;
  • Meningkatkan keberkesanan Institusi  – Menilai institusi-institusi yang terlibat dan merasionalisasikan fungsi-fungsi berkenaan demi memastikan setiap institusi mempunyai mandat, tumpuan serta tahap kemahiran yang diperlukan; 
  • Pengurusan Program dan Sokongan Aktif bekerjasama dengan agensi-agensi berkaitan untuk mengenalpasti program-program baru, mengenalpasti serta menyelesaikan perkara yang mungkin menimbulkan masalah pelaksanaan, memberi cadangan kepada MTAB serta memantau status pelaksanaan; dan
  • Penilaian KeberkesananMemastikan aspirasi serta tumpuan kepada perkara yang perlu diberi fokus iaitu aspek penggajian, keusahawanan dan penciptaan kekayaan. Teraju akan membuat penilaian impak ke atas inisiatif yang dilaksanakan serta memperbaiki strategi perlaksanaan.







hmm.. melayu..

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..