SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

Anda Mungkin Ingin Lebih Tahu:

AKU BERTINDAK... ANDA BILA LAGI????

Aku Membuat Laporan Kepada DBKL Terhadap Tindakan Biadap Mereka Yang Berkhemah di Dataran Merdeka. Mencemarkan nama negara. Mencemarkan nama golongan muda. Mencemarkan nama golongan terpelajar. Mencemarkan nama golongan MAHASISWA..

Saturday, June 23, 2012

WAJIB TAHU!!! Kronologi Sejarah Palestin Part 2 – Mandat British 1922


mandat british 1922
Mandat British


Mandat untuk Palestin, juga dikenali sebagai Mandat Palestin atau Mandat British ke atas Palestin, merangkumi wilayah di Timur Tengah yang terdiri daripada Jordan moden dan Israel termasuklah Tebing Barat serta Jalur Gaza (sebelumnya dikuasai oleh Empayar Uthmaniah).

Ia telah diamanahkan oleh Liga Bangsa kepada British untuk mentadbirnya setelah tamatnya Perang Dunia Pertama dan dikenali sebagai Wilayah Mandat.

Sebelum tamatnya Perang Dunia Pertama, Palestin merupakan sebahagian daripada Empayar Uthmaniah. Di bawah British melalui Jeneral Allenby ketika berlakunya Pemberontakan Arab yang digerakkan oleh perisik British iaitu T. E. Lawrence, telah mengalahkan tentera Turki pada tahun 1917 dan kemudiannya menduduki Palestin dan Syria.

perisytiharan belfour
Perisytiharan Balfour

Kerajaan Inggeris telah sepenuhnya mengawal Palestin melalui Persidangan Damai Versailles yang dibentuk oleh Liga Bangsa pada tahun 1919. Kemudian melantik Herbert Samuel, Ketua pos umum Kabinet Inggeris untuk mengatur Perisytiharan Balfour. Beliau juga merupakan Pesuruhjaya Tinggi. pertama di Palestin.

Semasa Perang Dunia Pertama, British telah membuat dua perjanjian mengenai wilayah di Timur Tengah. British telah menjanjikan kepada bangsa Arab tempatan (melalui Lawrence of Arabia) untuk kemerdekaan negara Arab. Ia merangkumi sebahagian besar tanah Arab di Timur Tengah. Ia merupakan ganjaran di atas sokongan ke atas British. British juga telah berjanji untuk membina Negara bangsa Yahudi sebagaimana yang termaktub dalam Perisytiharan Balfour 1917.

British dalam Hussein-McMahon Correspondence, telah menjanjikan kepada keluarga DiRaja Hashemit sebahagian besar tanah sebagai ganjaran atas sokongan mereka semasa Pemberontakan Arab semasa Perang Dunia Pertama. Pada tahun 1920 di Persidangan Sanremo di Itali, Liga Bangsa memutuskan mandat Palestin diberikan kepada British. Mandat Palestin merupakan dokumen-dokumen yang jelas tentang tanggung jawab British dan kuasa pentadbiran di Palestin termasuklah memastikan pembentukan Negara bangsa Yahudi dan menjaga hak-hak sivil dan keagamaan bagi penduduk Palestin.


dipetik dari laman: Panduan Percuma


hmm.. melayu..

No comments:

Post a Comment

Komen sahabat-sahabat amatlah aku hargai... tolong pastikan komen anda disertakan nama.. Anda BertanggungJawab Terhadap komen-komen anda sebagaimana seorang manusia dewasa yang matang dan mampu menentukan tindakan anda.. terima kasih..

AKU DI TEMPAT LAIN...

Botak Ensem's Facebook profile
Satu Malaysia Satu Bahtera

TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI AMAN. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI MAKMUR. TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN NEGARA INI BUMI BERTUAH.

SETIAP KLIK ANDA ADALAH PENDAPATAN UNTUK BLOG INI..

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...

AKAN KU PEGANG UNTUK KESEJAHTERAAN...
InsyaAllah..